Zapisz się do newslettera!

Chcesz być zawsze na bieżąco z tematyką bloga? Interesuje Cię praktyczna wiedza i jej źródła? Raz w miesiącu przesyłam informację o nowych wpisach z bloga oraz o praktycznych rozwiązaniach pojawiających się problemów. Żadnych obcych reklam.

Share this:

  • Uzupełnienie powyższego pola oznacza zgodę na otrzymywanie od BIDO Piotr Liwszic newslettera jawneprzezpoufne.pl za pośrednictwem wiadomości e-mail. W każdej chwili możesz wycofać zgodę na otrzymywanie Newslettera, choć będzie mi z tego powodu przykro. Masz zawsze prawo do wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania swoich danych osobowych (zakładka kontakt), a o reszcie przysługujących Ci praw przeczytasz w polityce prywatności.

Zabezpieczając system lub opracowując metodę jego zabezpieczenia nie popełnisz już przestępstwa…

Dziś powrócę do omawianego już przeze mnie tematu proponowanych zmian m.in. w zakresie przedmiotowym kontroli operacyjnej (druk sejmowy 1186wpis z 10.02.2017 r.), ale z innego powodu niż mogłoby to się wydawać. 
Dokładniej mówiąc napiszę parę słów o druku senackim numer 436 (A i Z). Jednak przed tym opisem warto wspomnieć, że Sejm w dniu 24 lutego 2017 r. uchwalił ustawę „ o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw”. Uchwalona ustawa został przekazana do Senatu.
I właśnie w senacie Komisja Ustawodawcza wraz z Komisją Praw Człowieka, Praworządności i Petycji zaproponowały w druku senackim o numerze 436 A (sprawozdanie z dnia 8 marca 2017 r.) odstąpienie od ukarania osoby, której zachowanie wyczerpuje znamiona przestępstwa określonego w art. 269b oraz określonego w art. 267 § 2 lub art. 269a, w tak określonych przypadkach:
Obraz

 
Obraz

 
​Żeby sytuacja była jasna poniżej przedstawiam aktualną treść art. 269a oraz art. 269b § 1 kodeksu karnego:
Obraz

 
​Poniżej treść przyjęta przez Sejm w dniu 24 lutego 2017 r. (druk sejmowy numer 1186):
Obraz

 
Obraz

 
​Nie odbiegając daleko od tematu wpisu można już na pierwszy rzut oka dostrzec, że nie dawno uchwalona ustawa (nad którą pracuje obecnie Senat) zmieni określenie „ systemy komputerowe lub sieci teleinformatyczne” na określenie „ system informatyczny, system teleinformatyczny lub sieć teleinformatyczna” w obu jednostkach redakcyjnych, co zdecydowanie powiększa zakres omawianych przestępstw. Także widać, w przypadku treści art. 269b § 1, zwiększenie górnej granicy pozbawienia wolności do lat 5 (zwiększenie o dwa lata w odniesieniu do obowiązującej treści art. 269b § 1 k.k.).
Wracając jednak do prac Senatu, to projektowane wprowadzenie § 1 a do treści art. 269b oraz wprowadzenie nowej jednostki redakcyjnej w postaci art. 269c umożliwi zwiększenie bezpieczeństwa prawnego osób, które zawodowo zajmują się zabezpieczeniami systemów informatycznych lub opracowywaniem takich metod.
Trzeba jednak pamiętać, aby w sposób niezwłoczny (bez uzasadnionej zwłoki) powiadomić dysponenta sieci o takich działaniach, a fakt ich przeprowadzenia nie naruszył interesu publicznego lub prywatnego, a także nie powstała szkoda.